Titter du fortsatt innom her?

Titter du fortsatt innom her? S hyggelig, men jeg har flyttet s du finner meg n p lenemariblogg.blogg.no!

Lene Mari

Ny blogg -lenemariblogg.blogg.no

Jeg hadde tenkt til blogge dobbelt en stund det er noe mer tidkrevende enn jeg hadde trodd. Der kommer det til vre lite aktivitet her fremover, men flg meg gjerne p den nye bloggen lenemariblogg.blogg.no.Samme blogg, samme dama og nesten samme design, men alts litt nytt navn. Jeg kommer til la denne bloggen st pen, og har ikke planer om sletet den men de nye innleggene kommer n p den nye adressen. Klikk HER for vidresendes.




Lene Mari

Rumpetrening!

Januar er tydeligvis mneden da alle skal begynne trene. Det er jo egentlig noe positivt, hper bare at mange av de som starter ivrig n i januar fortsetter gjennom hele ret. P treningssenteret p tirsdag kveld var det fult, det var virkelig folk over alt!

Om du synes menneskenes p bildet ser creepy ut er det fordi jeg har tatt bortansiktene deres? De s egentlig ikke ut som zoombier ;)

Jeg skulle kjre kneby som jeg ofte gjr, men siden jeg ikke er s tlmodig av meg at jeg gadd vente kjrte jeg isteden beina i beinpressapparatet. Jeg liker egentlig dette apparatet men har brukt det lite, jeg prioriterer for det meste velser med stang. Det viste seg kjre noen gode runder p beinpressapparatet ble knall god rumpetrening. Jeg kjrte mange serier p 10 for finne passe vekt ha p. Ikke vet jeg helt hva jeg tenkte p men jeg startet med legge p 25 kg p hver side, alts 50 kg tilsammen, men endte opp med kjre 3 x 10 p 130kg + 2x 7140kg. Rundt der br jeg alts kjre p, ikke 50 som jeg begynte med (hva var det jeg tenkte p?). P de tyngste settene merket jeg godt at fikk aktivert rumpa, noe som har resultert i at jeg er s stl i gluteus som jeg nok ikke har vrt p flere r. Serist! Vondt men samtidig skikkelig deilig flelse. Kommer til kjre tungt p dette apparatet innimellom, det er i alle fall sikkert, i tillegg til kneby og lignende velser da seff.




Jeg fikk noen utfordringer p stepp-back ogs, siden den benken som ble ledig var myk, noe som gjorde at underlaget kjentes ganske s ustabil. Det ble bedre nr jeg sto p en vektskive, men fortsatt var det ustabilt. En ting var p den friske foten der gikk det noks greit, men prv med en fot med brudd i som er litt ustabil i seg selv. Det utfordret balansen, det ble noen flaksebevegelser og et par nesten uhell. velsen kjentes god ut alikevel, ikke vond noe sted. Mulig denne velsen ogs har gjort sitt til at jeg kjenner godt hvor rumpemuskulaturen sitter.

S takket vre alle de ivrige januartrenerne fikk jeg meg en veldig bra og litt annerledes beinkt. Det kan jeg like. Jeg liker ha et fast program og dette flger jeg nok for lang av gangen (jeg har stadig planer om bli flinkere til bytte program), men om det trengs s kan jeg fint bytte ut velser og trene litt annerledes. Det kommer jo godt med i disse januartidene med mye folk p treningssentrene.

Hvis noe lurte s er det faktisk veldig kaldt her for tiden?

Husk p at jeg driver og bytter til ny blogg: lenemariblogg.blogg.no. (jeg blogger dobbelt n for en liten periode)

Ha en fortsatt fin uke!

Lene Mari

Stikkord:

Hva som vrt og hva som kommer

N har jeg blogget litt over et r. Jeg startet blogge p lenemaristreningsliv litt p impuls desember 2011. Min intensjon den gangen var blogge nesten utelukkende om trening. Jeg er veldig opptatt av trening og det er en veldig viktig del av livet mitt. Jeg bruker bloggen til skive om mine tanker og erfaringer rundt dette med trening og det trives jeg veldig godt med. Jeg finner mye inspirasjon i blogge og jeg fr systematisert en del av tankene jeg har rundt dette. Det kunne skrive om trening, aktivitet, kropp og helse har gjort at jeg selv har blitt klar over hva jeg vil med treningen og mine egne holdninger. Nr jeg startet blogge s hpet jeg ogs at jeg kunne inspirere andre. Jeg tenkte at kanskje noen lar seg inspirere av min mte gjre ting p og hvordan jeg tenker. Jeg har ftt tilbakemeldinger p at folk har latt seg inspirere og det gjr meg veldig glad. Tusen takk for de hyggelige tilbakemeldingene.

Jeg har ogs blitt kjent med mange hyggelige mennesker via bloggingen. Noen kun p nettet, men ogs noen i virkeligheten. Jeg har ogs oppdaget mange superbra blogger som inspirerer meg masse.

Jeg har opplevd lite negativt i forbindelse med bloggingen. Jeg har hrt at noen har snakket negativt om den og ftt noen f negative tilbakemeldinger. Det er tre-fire personer som har kuttet meg ut helt eller delvis grunn av bloggingen, men dette er mennesker som har vist sider av seg selv som gjr at jeg egentlig har det bedre uten. Jeg har ftt kontakt med flere mennesker enn jeg har mistet s egentlig er det et regnskap som gr godt i pluss for min del.

Bloggingen gjr ogs at jeg fr lov til vre litt kreativ, og det liker jeg. Jeg fr brukt fotointeressen min til noe, selv om det har vrt sparsomt med rene fotoinnlegg s hper jeg kanskje at jeg skal f litt bedre til drive litt mer med fotoprosjekt fremover, og da kan jeg jo vise frem noe av det p bloggen.

Jeg kommer til fortsette med bloggingen, jeg trives godt med det. Jeg kommer til forsetet blogge mye om trening men det kommer nok noe flere innlegg etter hvert ogs om andre ting. Jeg fr se litt hvordan det blir etter hvert. Nr jeg mistet mammaen min i hst opplevde jeg at det var godt ha bloggen og kunne skrive ned noen av tankene rundt mamma og mammas sykdom. Selv om det var mye jeg ikke delte s var det godt kunne dele litt. Siden jeg nsker ha muligheten pen for og ogs kunne blogge om litt andre temaer s nsket jeg ogs ha et annet bloggnavn p bloggen min og blant annet derfor har jeg opprette denne nye bloggen (lenemariblogg.blogg.no).

Temaer som jeg ikke kommer til blogge svrt s mye om men som er veldig viktige i livet mitt er barna mine, mannen min og jobben min. Jeg jobber som intensivsykepleier (jippi, deilig kunne skrive det) og det aller meste er selvflgelig taushetsbelagt. Jeg kommer til nevne familien min og barna mine innimellom, men jeg velger ikke eksponere de s mye. Familien er selvsagt det viktigste i livet mitt, selv om det ikke alltid kommer til syne p bloggen. Nr det gleder andre mennesker p bloggen min s er jeg streng med meg selv p at det aller meste skal godkjennes av eller avtales med den eller de som skrives om p forhnd, s lenge de navngis eller er gjenkjennbare (dette er ogs derfor jeg ikke nevner s mye barna siden de er spass sm enn at de ikke kan gjre seg opp en mening om dette). Derfor blir det mye meg, og mine betraktinger ogs videre i bloggen. Dette er ikke fordi jeg er s veldig selvopptatt men fordi det er stort sette dette jeg kan skrive om uten gjre grundig research, og det er ikke det jeg har lyst til bruke bloggen min til. Kanskje det blir noe av det ogs, men ikke mye. Tiden vil vise hva det blir, bloggen min kommer nok til forbli relativt lik ogs i tiden fremover.

Hper dere vil flge meg videre p lenemariblogg.blogg.no

Lene Mari

Ny blogg!!

Jeg har over en tid irritert meg over at jeg har s langt bloggnavn og n har jeg gjort noe med det. Jeg kommer etter hvert til g over til lenemariblogg.blogg.no. Jeg kommer til poste p begge bloggene en periode, men etterhvert blir det denne nye jeg kommer til bruke. Legg meg gjerne til som venn p den nye bloggen min og som nytt bokmerke =)



Min kjre mente at det var lurt at jeg byttet mailadresse s det har jeg ogs gjort. Jeg skal etter hvert g over til lenemariber@gmail.com. Jeg kommer til kjre dobbelt ogs her en periode. Det tar jo tid f ordnet alt, jeg har jo hatt den andre mailadressen min s lenge at den er registrert overalt!

Men husk alts nye bloggen min:

lenemariblogg.blogg.no

Lene Mari

Jeg lovet meg selv ikke kommentere men...

Jeg lovet meg selv ikke kommentere Puls Yngvars uttalelser om proteintilskudd (link), men s kom jeg til tenke p noe, og jeg kom frem til at:

JEG M SLUTTE TA VITAMINER!

Grunnen er, at om jeg flger Yngvars tankegang, at jeg er redd for hva som skjer den dagen vitaminer ikke er nok. Jeg tar vitaminer som et tillegg til variert kost for sikre at jeg fr i meg nok. Dette gjr jeg for forhpentligvis f litt bedre helse, og mindre risiko for sykdom. Alts: kan jeg oppleve mye positivt som en flge av vitamintilskuddet, jeg kan bli mindre syk og fle meg piggere. S hva skjer den dagen dette ikke er nok for meg? Blir jeg fristet til prve doping?

Nei, selvflgelig er jeg ikke redd for det. Jeg kommer til fortsette ta vitaminene mine, og fortsette gi det til barna mine ogs ved siden av et variert kosthold. P samme mte kommer jeg til ta proteinene mine, som et kosttilskudd. Ikke fordi det er umulig f i seg nok proteiner i ved hjelp av vanlig kost, men fordi jeg synes det er vanskelig og tidkrevende.

Bde vitaminer og proteiner kan vre potensielt helseskadelig i altfor store menger over tid. Jeg er enig i at proteiner tilskudd ikke skal vre i stedet for mat, men jeg ser ikke problemet med ta det som et tilskudd. Jeg holder en viss kontroll over hvor mye proteiner jeg fr i meg og jeg er bevist p at man ikke innta ubegrenset..

Det er mye unge mennesker kan finne p gjre mot seg selv. Jeg mener at som foreldre br man vr engasjert og vken, og gjre det man kan for plukke opp signaler p at noe ikke er som det br vre. Jeg mener ikke at det innta proteintilskudd i seg selv er et signal p at det er noe galt og at man str i fare for prve andre ulovlige ting. Jeg mener at unge trenger ha voksne i livet sitt til rd og veiledning, det er mange feller g i, bde nr det gjelder trening og i livet ellers.




S ble det til at jeg kommenterte allikevel, jeg klarte rett og slett ikke la vre.

LM

Stikkord:

En god ide...

Morgenkardio, fr dagvakt de dagene det er bare jeg som skal av sted tidlig, (og nr jeg ikke har vrt p kveldsvakt kvelden fr) er en god ide fant jeg ut for en stund tilbale. Og det er det jo. Men nr vekkerklokka ringte i dag klokka 04.45 kjentes det IKKE ut som noen god ide. Heller ikke nr alarm nummer to ringte klokka 04.47 kjentes det ut som noen god ide.Nr jeg fikk tusla meg ned p badet og fikk ye p et skikkelig trtt tryne i speilet var jeg overbevist om at det var noen god ide. Men nr jeg vkner litt mer, fr meg litt lett mag i magen og en stor kopp kaffe s begynner det kjennes ut som en ganske god ide allikevel.


Jeg tusla ut av dra cirka halv seks og det kjentes ut som alle i hele verden sov. Sndagsmorgenen er stille og det er lite trafikk, bare en og annen taxi. Jeg tusla inn p jobben i god tid fr dagvakten startet og satt klar p sykkelen klokka 06.00 og da var jeg overbevist om at morgenkardio fr dagvakt egentlig er helt genialt. Jeg har ikke mulighet til dette s veldig ofte, det blir p helg og helligdager, men jeg tror jeg skal fortsette med dette nr muligheten byr seg, Mulig det har noe med alderen gjre, men jeg har faktisk begynt like og trene s tidlig p morgenen. Tidligere hatet jeg det, og det var veldig sjelden jeg var i treningsklrne fr tidligst klokka ti.



Det ble 45 gode minutter p spinningsykkelen i dag. 45 minutter med gode trkk og god musikk. DET er en god start p dagen synes jeg. Morgenfrisk, fortsatt litt rd i ansiktet men godt humr mtte jeg p jobb, mer en klar for tte timer p jobb. Og blir og glad kom jeg hjem etter jobb, ferdig trent og med et stort gjreml for ettermiddagen: sndagskos med familien.



Har dere hatt en fin sndag?

LM

Stikkord:

Reiselyst

I dag etter jobb tok vi turen inn p reiselivsmessa. Det tok ikke lang tid fr vi fant masse inspirasjon til reiser bde i innland og utland. Mitt forhold til det reise er at jeg like r reise, men jeg trenger ikke reise s ofte og mye. Jeg er nemlig ogs veldig i hverdager og hjemmekos. N er vi i en fase som vi enn har ganske sm barn og dette preger ferieturene vre og har gjort dette i noen r. Vi tenker litt slik at s lenge barna koser seg s koser vi oss. Og noen ganger er drmmen barnebasseng og barneklubb, kanskje ikke s veldig eksotisk, men vi koser oss masse.

Mallorca

Etter hvert som barna blir strre har vi lyst til reise p litt mer spenstige ferier, vi har lenge snakket om at vi etter hvert skal ta oss en tur til USA (Orlando/Florida), og at vi skal en tur til et sted i Asia. Etter dagen i dag s har jeg ftt et nytt reiseml, og det er ta med barna mine til Afrika og blant annet reise p safari. Det tror jeg blir en kjempeopplevelse for bde store og sm. Til sommeren reiser vi til Hellas p familievennlig hotell. Vi velger det praktiske og relativt kort reisetid ogs i r. Nr smgutta koser seg koser vi voksne oss ogs. S fr vi se hva det blir til i rene fremover.


Jeg har flere ganger tenkt p hva som er mitt beste reiseminne, og jeg klarer ikke bestemme meg. Den frste ferieturen sammen med Kjell Arne (til Skiathos) var magisk, Praha er en fantastisk by, London, Brcelona og Kbenhavn er byer som jeg er veldig glad i og som jeg nsker reise tilbake til, snstormen vi opplevde p sommerferie i Kroatia var minneverdig. San Torini var frste ferieturen med barn, og frste turen til Mallorca var frste tur med to barn. Smgutta koste seg max begge to det ret vi var i Kristiansand og trasket rundt i dyreparken. Jeg kunne fortsatt ramse opp fordi hver eneste tur har etterlatt seg sine minner, og derfor er spesiell p sin egen mte.

San Torini


Hva er ditt beste reiseminne? Klare du velge?

LM

Praha

Stikkord:

God helg!

Stikker bare innom for nske god helg! Selv skal jeg tilbringe mye av helgen p jobb. Det er helt ok, det er n en del av denne jobben. Jeg skal nok f tid til litt helgekos med familien ogs. Fredagen startet med at jeg sovnet etter ha sendt mann og barn avgrde. Jeg hadde masse ting jeg skulle gjre side jeg hadde morgenen for meg selv (det er nemlig veldig sjelden), men mtte endre planene siden jeg snorka bort mange timer. Jeg har ftt gjort det viktigste s det er ingen krise bare litt irriterende.





Jeg tok meg tid til lpe en tur. Litt surt i dag og stedvis glatt, men en fin tur. Jeg er s glad for at foten enn s lenge tler noen lpeturer. Jeg elsker flelsen jeg fr etter en lpetur, det er noe helt eget. Hper foten holder seg bra i tiden fremover, og per n ser det bra ut. En lpetur er i alle fall en super oppladning til jobbehelg.

God helg!

LM

Stikkord:

S provoserende?

Jeg har jo som ml og greie turkish get up med 20 kg i lpet av ret og det er jeg ganske s sikker p at jeg kommer til greie. Siden jeg er litt utlmodige av meg mtte jeg jo teste i dag, tenk s gy kunne vre i boks med ett nyttrsforsett allerede 9 januar. Men jeg m nok jobbe litt mer med den alts, jeg kom meg opp p tredje forsk, men mistet kontrollen over kettlebellen p vei ned. 16 kg gr greit, men 20 fles s tyngre holde stabilt. Jeg fikk trent en god del p teknikken p turkish get up da og en del andre velser med kettlebell og avsluttet med noen core velser i redcord. Jeg valgte ikke kjre helt max i dag, men jeg ble god og svett allikevel og jeg trente definitivt hardt nok til f den gode ferdig-trente flelsen i kroppen.


Ellers s har jeg diskutert Martes Krogs uttalelser i dag (du finner intervjuet p mamma.no), det antar jeg kanskje flere har gjort. Jeg m si at jeg synes ikke hennes uttalelser om trening ikke er s provoserende som folk skal ha det til. Jeg skjnner at folk kan reagere siden hun lever et privilegert liv med mye hjelp (au pair, PT og hushjelp) og konomiske resurser, men synes folk det er like provoserende om jeg sier det samme? Jeg som har to barn, ingen au pair, ikke hushjelp og i full jobb? Jeg har jo skrevet om det mange ganger tidligere, og jeg mener virkelig at de aller fleste kan f tid til trene, forutsatt at man er fleksibel , tilpasser treningen og tenker alternativt, det er mye man kan gjre hjemme med lite eller helt uten treningsutstyr. Eller hva med benytte barna som vekter nr de er i humr til det? Mine gutter har fungert som vekt bde p frontby, gluten bridge og p planke, det har de synes vrt gy. Det handler om prioriteringer av tid for de aller fleste. Trening og aktivitet er bra og vil gi mange helsegevinster bde p kort og lang sikt, noe som faktisk kommer barna til gode. Hva mener dere? Er det s provoserende?




LM

Stikkord:
Les mer i arkivet September 2013 Januar 2013 Desember 2012
hits